Werving, behoud en vitaliteit
In de huidige krappe arbeidsmarkt vraagt het aantrekken van nieuwe collega's om creatieve en slimme oplossingen. Daarom heeft de stuur- en werkgroep ‘instroom, behoud en werkdruk’ in 2024 flink geïnvesteerd in het versterken van onze positie als aantrekkelijke werkgever en in het behoud van medewerkers.

Werving
Allereerst hebben we de samenwerking met het recruitmentbureau Advizo verder geoptimaliseerd. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar ook enkele andere wervingsbureaus ingezet. Deze aanpak willen we in 2025 verder vormgeven. We optimaliseerden onze werkenbij-website door de communicatiestijl, tone-of-voice en het beeldmateriaal beter af te stemmen op de doelgroep. Ook hebben we onze online marketingactiviteiten opgefrist en geïntensiveerd om nog beter zichtbaar te zijn voor potentiële nieuwe collega's. Daarnaast organiseerden we in 2024 meerdere Meet & Greet-bijeenkomsten, waarbij geïnteresseerden op een laagdrempelige manier persoonlijk kennis konden maken met onze organisatie en de mensen die er werken.

Behoud
Het onderzoek van Erkenning dienstjaren uit 2023 kreeg in 2024 een breed vervolg. Van gesprekken over duurzame inzetbaarheid, tot teamcoaching, uitbreiding van het scholingsaanbod speciaal gericht op de ervaren medewerkers en een Persoonlijk Ontwikkelprogramma. Dit programma is voor de ervaren medewerkers in de uitvoerende teams en werd gefinancierd vanuit subsidiegelden. Bijna honderd medewerkers namen deel aan zeven verschillende trainingen. De evaluatie laat zien dat het programma goed aansluit bij de behoeften van ervaren medewerkers. Daarom hebben we een aantal trainingen opgenomen in het vaste opleidingsaanbod van JBweet.
Trots op rapportcijfer
We zijn trots op de hoge medewerkerstevredenheid binnen onze organisatie. In het medewerkersbetrokkenheids-onderzoek dat we in 2024 hebben uitgevoerd geven de medewerkers onze organisatie, net als in 2022, een 7,2 als rapportcijfer. Daarnaast zien we een gelijk aantal promotors van onze organisatie, namelijk 41%. Uit het onderzoek blijkt dat 49% van onze medewerkers aangeeft last te hebben van een hoge werkdruk. Ondanks de werkdruk en de zorgen die er zijn over het jeugdzorgstelsel, is het goed om te zien dat onze medewerkers bovengemiddeld tevreden zijn over onze organisatie.

Landelijke campagne ‘Wat zou jij doen?’
In 2023 lanceerden alle gecertificeerde instellingen in Nederland en de Raad voor de Kinderbescherming als gezamenlijk initiatief de landelijke campagne ‘Wat zou jij doen?’. In deze publiekscampagne vertellen jeugdbeschermers, raadsonderzoekers en ervaringsdeskundigen in verschillende video’s welke dilemma’s ze tegenkomen in hun prachtige maar pittige werk. En stellen ze de vraag: ‘Wat zou jij doen?’. Zo ook Jean-Mile. De campagne kreeg in 2024 een vervolg. Dit keer was het de beurt aan collega Pallavi. Voor de campagne werden verschillende socialmediakanalen, online nieuwssites en vakbladen, magazines en abri’s ingezet.
Vitaliteit
We ondersteunen onze medewerkers op het gebied van vitaliteit. Bijvoorbeeld met door onze interne coaches, vitaliteitsadviseurs en onze bedrijfspsycholoog.
We hebben in 2024 opnieuw aandacht gegeven aan de verschillende interventies en ervoor gezorgd dat alle collega’s goed weten welke interventies er zijn en wanneer en hoe ze deze kunnen benutten. Deze interventies kunnen ook preventief ingezet worden, zodat zoveel mogelijk collega’s vitaal aan het werk kunnen blijven.

Activiteiten om fysiek en mentaal fit te blijven
Team Vitaliteit, met vitaliteitsadviseurs per locatie, speelde ook in 2024 een actieve rol in het organiseren van activiteiten die medewerkers ondersteunen bij een gezonde werk-privébalans en fysieke en mentale fitheid. Deels met terugkerende activiteiten zoals de CPC-loop in Den Haag, stoelmassages en de training stressmanagent. Er werden ook nieuwe acties opgezet, zoals de zomerpakketjes met gezonde snacks, om medewerkers kennis te laten maken met verantwoorde tussendoortjes, en het organiseren van ludieke vitaliteitswandelingen. Ook schrijven de vitaliteitsadviseurs ieder kwartaal inspirerende blogs over wisselende thema’s.

Het werk vraagt veel energie. Zeker nu er veel vraag is, maar het aanbod schaars. Ik zie iedereen zijn uiterste best doen om alle ballen in de lucht te houden. Tussendoor rennen we gauw naar de winkel, eten we even tussendoor om vervolgens snel weer door te kunnen naar de volgende afspraak. Ons druk zijn, bedrukt onze tijd! Horen we onze collega’s nog wel en luisteren we wel echt goed naar onze cliënten? Kunnen we nog tijd nemen voor elkaar in een tijd waarin we elkaar keihard nodig hebben? Juist onder drukke omstandigheden is het belangrijk om de rust te pakken.
Fragment uit een van de blogs van team Vitaliteit