Feiten en cijfers
In onderstaand overzicht geven we de belangrijkste kencijfers van Jeugdbescherming west weer op drie verschillende gebieden: onze activiteiten op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering, onze formatie en overige kerncijfers. De cijfers voor 2025 (voor zover vermeld) zijn ontleend aan de begroting 2025.
Ontwikkeling in wettelijke en vrijwillige activiteiten
De in 2021 ingezette daling van het aantal maatregelen heeft zich ook in 2024 doorgezet. Uit extern onderzoek uit 2023 is gebleken dat jeugdigen en gezinnen meer en langer door de wijkteams geholpen worden en dat wij maatregelen sneller afsluiten.

Ontwikkeling gemiddeld aantal maatregelen JBJR 2021-2025
De daling bedroeg in drie jaar tijd voor de gehele organisatie ruim 20%. Dat is gemiddeld 7% per jaar. Omdat de verwachting is dat er sprake is van een structurele daling van onze maatregelen, hebben we voor 2025 opnieuw een daling van het aantal maatregelen begroot. De daling van het aantal maatregelen in de periode 2022-2024 bedroeg 25% in de regio Zuidwest, bestaande uit de regio’s Haaglanden, Holland-Rijnland, Midden-Holland en Zuid-Holland-Zuid. In Zeeland is een ander beeld te zien, hier blijft het aantal maatregelen stabiel. De verklaring hiervoor ligt waarschijnlijk in de bestuurlijke fusie met Intervence in 2021. In 2022 zagen we vervolgens een daling van het aantal maatregelen van boven de 10%, waarna in 2023 het aantal maatregelen juist weer toenam. In 2024 zien we een stabilisatie van het aantal maatregelen.
Wij juichen deze daling van het aantal kinderbeschermingsmaatregelen in de regio Zuidwest van harte toe en streven dit zelf ook na. Dit brengt echter ook financiële uitdagingen met zich mee voor onze organisatie. Bij de invoering van de landelijke tarieven voor de wettelijke maatregelen is ervoor gekozen om de PxQ-financiering niet te wijzigen, waardoor wij een vergoeding ontvangen per maatregel die we uitvoeren. Deze vorm van ‘outputfinanciering’ betekent dat bij een daling van het aantal maatregelen ook onze inkomsten dalen. Ongeveer 30% van onze kosten zijn vaste kosten, zoals huisvesting, ICT, verzekeringen en accountantskosten. Het is moeilijk om deze mee te laten dalen met de omzet. In 2024 hebben wij dan ook nadrukkelijk gekeken naar verdere optimalisaties binnen onze bedrijfsvoering. Waar mogelijk zijn besparingen gerealiseerd, met behoud van de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening als uitgangspunt. We blijven werken aan deze besparingen en de verwachting is dat we op termijn weer een evenwicht zullen bereiken.
Onze medewerkers
Ontwikkeling in formatie
Het totaal aantal medewerkers dat in 2024 werkzaam was bij Jeugdbescherming west daalde van 641 (in fte: 558) in januari naar 616 (in fte: 535) in december. Deze daling van 25 (in fte: 23) werd vooral veroorzaakt door de daling van het aantal wettelijke en vrijwillige maatregelen. Dit cijfer werd nog enigszins gedempt door het ingroeipad naar het niveau van de landelijke tarieven (en de daarbij behorende organisatie-workload) die we in 2024 hebben doorlopen in de regio Zuidwest (Haaglanden, Holland-Rijnland, Midden-Holland en Zuid-Holland-Zuid). In Zeeland was er in 2024 geen ingroeipad nodig om tot de afgesproken organisatie-workload te komen.


Verzuim
Het verzuimpercentage (exclusief stagiaires) lag in 2024 gemiddeld op 5,9% (2023:4,6%). De maand met het hoogste percentage was november met 7,6% en de maand met het laagste percentage was de maand mei met 4,4%. Sinds de zomer van 2024 loopt het verzuim binnen onze organisatie op.


Verloop van medewerkers
In 2024 had Jeugdbescherming west een verloop van 15,1%. Voor de uitvoerende functie jeugdbeschermer was dat 19,8%. Om inzicht te krijgen in vertrekredenen voert HR met iedere werknemer die daarvoor openstaat een exitgesprek. HR maakt hiervan elk kwartaal een analyse die wordt besproken met het management. Daar worden ook eventuele acties vastgesteld.
Onze periodieke exitanalyses geven het volgende beeld:
- In 2023 waren de voornaamste redenen van vertrek de ‘carrièrekans elders’ en ‘de negativiteit en de stress van de problemen in de jeugdbescherming en jeugdreclassering’. In 2024 wordt de ‘hoge werkdruk’ het meest genoemd als voornaamste reden van vertrek, gevolgd door de ‘werksfeer’ en ‘carrièrekans elders’.
- Het hoogste verloop vindt plaats tussen de één en vijf dienstjaren.
- 70% van de vertrekkende medewerkers blijft wel werkzaam binnen de jeugdzorg, in een baan waar de verantwoordelijkheid minder zwaar is en het salaris nagenoeg gelijk of hoger is.
- Vertrekkende medewerkers geven de organisatie een gemiddeld cijfer van 7,2.
- 87% van de gesproken vertrekkende medewerkers beveelt Jeugdbescherming west aan als werkgever en 82% overweegt om in de toekomst terug te keren bij onze organisatie.
Begeleiding medewerkers
We begeleiden onze medewerkers op verschillende manieren. Naast de begeleiding die we standaard bieden bij het inwerken en het werken met onze methodiek, hebben we ook een aantal interventies die we op verzoek van de medewerker of manager inzetten. Dit kan gaan om een éénmalige interventie of om een langere inzet en betreft zowel persoonlijke ondersteuning en ontwikkeling als teamontwikkeling. We zien dat medewerkers deze interventies steeds beter weten te vinden en benutten.

Onze medewerkers vinden het Bedrijfsopvangteam (BOT) steeds beter. Halverwege 2024 voerden we ons vernieuwde agressiebeleid in. Hierin hebben we vastgelegd dat we bij elk agressie-incident een melding doen bij het BOT. Naast de meldingen na een agressie-incident doen we ook meldingen die te maken hebben met onder andere overlijden, suïcide of een uithuisplaatsing. De individuele coaching richt zich voornamelijk op vragen die te maken hebben met regie houden op het eigen werk en de samenwerking met het team en de leidinggevende. Ook komen persoonlijke effectiviteit, zelfzorgen loopbaanvragen aan de orde. De bedrijfspsycholoog houdt zich vooral bezig met medewerkers die vastlopen in het werk.
Overige kencijfers

Klachten
Het afgelopen jaar hebben we minder formele klachten ontvangen dan de jaren hiervoor. De commissie heeft 36 klachtzaken inhoudelijk behandeld en hierin een uitspraak gedaan. Hierbij zijn 107 klachten behandeld, omdat in één klachtzaak veelal meerdere klachten worden ingediend. Van deze klachten was 26% (gedeeltelijk) gegrond, dit is een daling ten opzichte van vorig jaar (29%).
De (gedeeltelijk) gegrond verklaarde klachten gaan voornamelijk over het niet voldoende communiceren met cliënten en het betrekken van cliënten. Een ander punt dat naar voren komt is dat feiten en meningen beter gescheiden moeten blijven in de rapportages en dat gemaakte afspraken niet altijd duidelijk zijn vastgelegd. Hierop hebben we verbetermaatregelen ingezet. We werken aan een betere uitleg voor medewerkers over hoe zij gemaakte afspraken met gezinnen, en de voortgang of opvolging van deze afspraken, goed kunnen vastleggen in het dossier. Daarnaast hebben we gezien dat we de communicatie bij het beëindigen van een maatregel beter en meer uniform kunnen doen. Naast het afsluitend gesprek met de gezinnen komt er een (standaard)brief gericht aan de gezinnen. In deze brief staan in ieder geval de reden van afsluiten en welke afspraken er zijn gemaakt over de afsluiting en eventueel ook over de periode en hulp daarna.
Inspectiemeldingen
In 2024 deden we 22 inspectiemeldingen waarbij we negen keer samen met de betrokken ketenpartners onderzoek hebben gedaan.


Incidenten
Het aantal gemelde cliënt- en agressie-incidenten is in 2024 gestegen. In de zomer hebben we extra aandacht gehad voor het melden van dit soort incidenten. Dit heeft de meldingsbereidheid vergroot en gezorgd voor een aanzienlijke toename van het aantal meldingen gedurende het jaar. In 2024 is het aantal gemelde incidenten dan ook hoger dan voorgaande jaren. Er zijn 307 cliënt-incidenten gemeld en 134 agressie-incidenten.
We vinden het melden van incidenten van groot belang om te leren van situaties die niet goed zijn gegaan. Zo voorkomen we herhalingen verbeteren we de kwaliteit van de begeleiding aan kinderen en gezinnen. Het registreren en evalueren van agressie-incidenten helpen om een compleet beeld te krijgen van de aard van de incidenten. Ook zien we beter waar verbeteringen mogelijk zijn. Een agressie-incident meemaken kan veel impact hebben op medewerkers. Daarom worden zij opgevangen en ondersteund door het BOT (BedrijfsOpvangTeam).
Tuchtzaken
We vermelden hier het aantal tuchtklachten die tegen onze medewerkers is ingediend en waarbij we de medewerker hebben ondersteund. Jeugdbescherming west biedt medewerkers die een tuchtklacht krijgen juridische ondersteuning door Aantjes Zevenberg Advocaten. Van de twintig ingediende klachten zijn er acht behandeld door de Commissie van Toezicht, waarvan vier ook in beroep zijn behandeld bij het College van Beroep. Van één tuchtklachtzaak verwachten we nog een uitspraak. Geen van de overige klachten is gegrond verklaard. Vijf klachtzaken zijn behandeld door de Commissie van Consultatie. De rest is niet ontvankelijk verklaard door het voorportaalcollege.
